Det er omveiene, forsinkelsene og sidesporene som beriker ens liv.

Tittel: Drømmelandet, eget arbeid i keramikk (2006)

I en Facebook-gruppe (Erfaringsnettverket), som jeg har startet opp november 2010, for at folk kan dele erfaringer, artikler etc. fra rus- og psykisk helsefeltet har vi av og til noen runder med: «Hvordan få journalister interessert i dette feltet, slik at «folk flest» kan få større innblikk?»

Selv har jeg fått publisert noe av det jeg har skrevet, som du finner lenke til lenger ned. Vi er mange som savner at media belyser ulike sider f eks ved det manglende verktøyet som diagnostisering er, tvangsproblematikk, de mange historiene om overgrep, brudd på menneskerettigheter, den skammen og traumene (fra forskningsrapport se side 29) det ofte resulterer i. Jeg er involvert i et prosjekt som heter DUGNAD FOR FRIHET og vil gjerne tro at svært mange mennesker som har opplevd tvangsregimet vil være interessert i prosjektet, men det er nødvendig at det får medias oppmerksomhet.

Hva med medias fokus på brudd på Menneskerettighetene i Norge? I 2011 ble jeg valgt inn i We Shall Overcome (WSO) sitt sentralstyre. Kamporganisasjonen WSO har til og med nådd fram i Menneskerettskomiteen i FN! Dette takket være innsatsen fra Mette Ellingsdalen og Hege Orefellen, som begge har mottatt ytringsfrihetsprisen, hhv. i 2006 og 2010.

Det er en utfordring at så få mennesker er interessert til tross for det prosentvis i befolkningen er mange som selv opplever psykisk uhelse eller er pårørende til noen som gjør det. For min egen del tenker jeg at det som skjer mellom øra på oss er det mest interessante som finnes, og det er svært mye av det som skjer det hittil ikke har vært forsket på. Mer forskning med deltakelse fra folk som sitter med erfaringskunnskap er viktig! (Paneldebatt fra åpent møte arrangert av Erfaringskompetanse.no fra november 2011 på Litteraturhuset.)

Det er viktig å få belyst at det å ha problemer med den psykiske helsa ikke nødvendigvis er noe som på sikt forringer livskvaliteten, men kanskje tvert i mot kan føre til en positiv utvikling. For at det skal oppleves som en utvikling er det viktig at fokuset ligger på det og ikke på all elendighet som kan oppstå rundt det å ha psykisk uhelse. Å få stempelet «alvorlig sinnslidelse» i panna er ikke det som gjør at folk kommer seg videre i livet. Det som gjør at folk kommer seg videre i livet er at de opplever å se og møte andre mennesker som har opplevd lignende «sykeliggjøring» og blitt friske og til og med kan si at de har blitt beriket av uhelsa som har ført til omveier på livets vei.

Nils Kjær har sagt: «Det er omveiene, forsinkelsene og sidesporene som beriker ens liv  Jeg er så enig, og vi er faktisk mange som opplever at det er nettopp fordi den psykiske uhelsa oppsto at vi i dag har et rikere liv. Jeg kan si at jeg slet med å være perfeksjonist og måtte endelig slippe kontrollen når jeg første gang ble psykotisk i 1992. Da først slapp jeg til det lille barnet i meg, som hadde vært undertrykt. Jeg slapp til kreativiteten, som hadde prøvd å ta plass tidligere, men som ble holdt i sjakk av ”perfeksjonisten”.

Det har vært en lang vei å komme dit jeg er i dag, og det har vært mange omveier. Til tider absolutt svært krevende. Men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke ville vært psykosen foruten. Det verste var frontkollisjonen med psykiatriens tvangsvesen og holdninger til mennesker som opplever psykose. Vi er mange som er svært kritiske til måten store deler av tjenesteapparatet innenfor psykisk helsearbeid fungerer. Heldigvis har mye positivt skjedd fra 1992 og de siste 20 årene. Vi er nå i en brytningstid der mennesker med personlige erfaringer fra psykisk uhelse i større grad greier å riste av seg skammen og komme fram i lyset med det de har opplevd.

Jeg har jevnlige invitasjoner til å holde foredrag ut i fra egne erfaringer med psykisk uhelse og med bakgrunn i all den kunnskapen jeg har skaffet meg fra psykisk helsefeltet fra 1992.  Fordi jeg for det meste har gått bort i fra å skrive manus før foredragene, men kun har stikkord, så legger jeg heller ikke ut stoff fra foredrag lenger. Det jeg har gjort tidligere, som det er lagt ut Power-point etc på finner du her sammen med diverse artikler fra meg og andre.

John MacCarthy sa «Om du elsker det du gjør, kan du ikke tape…» Det tror jeg gjelder det meste her i livet. John MacCarthy døde nylig, men hans arbeid blir videreført, og han tok i bruk kunst og kultur for å gjøre kjent folks erfaringer med psykisk uhelsevesen. Se hans video hvor han forteller om sin bakgrunn for sitt engasjement og for å starte Mad Pride.

Han sier: «De endret diagnosene, og endret medisinene – og til slutt vandret jeg rundt som en zombie (apatisk). Jeg begynte å spørre ut min behandler, som skrev et notat til min psykiater om at jeg hadde begynte å utvikle paranoia.» John ble kastet ut av psykiatrien fordi han ikke ville samarbeide. Takk og lov for det!

Merk dere måten han har jobbet i samfunnet (med kunst og kultur som virkemiddel) -Og det han sier til slutt: «Om du elsker det du gjør, kan du ikke tape…» Ja, en stor kjempe er død… og for å ære hans og andres minne, er det viktig at vi som står igjen og kjemper for større åpenhet og endring av tjenester innenfor psykisk helse fortsetter…

Lenker jeg anbefaler:

Erfaringskompetanse.no sin kunnskapsbase.

Erfaringskompetanse.no sin nettside, hvor det nesten daglig legges ut nye saker. Eksempel er en sak om et nytt nasjonalt spill, om bedre psykisk helse.

Erfaringsnettverkets facebookgruppe.

Skriveprosjekt, (Om psykoseopplevelser). Erfaringsnettverket. Mental Helse Asker og Bærum. Prosjektleder Gunn Helen Kristiansen. Som veileder i skriveprosessen har vi med oss en ergoterapeut, Else Merete Thyness, med journalistutdanning og arbeidserfaring fra psykiatrien. Hun jobber nå som redaktør i et fagblad. Siv Helen Rydheim erfaringskonsulent.

Napha.no – Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid med mange aktuelle saker fra feltet.

http://www.psykiskhelsearbeid.no – NAPHAs kunnskapsbase, hvor jeg også av og til publiserer artikler. (Dette er en kunnskapsbase for alle som jobber med- eller er interessert i psykisk helsearbeid. Du kan lese artikler fritt, eller bruke basen aktivt ved å registrere deg.)

http://www.finnmarksnettverket.no (2009-2012) -Hvor det ligger mange interessant artikler. (Jeg er prosjektleder, og i 2011 var det 126000 treff).

http://www.bikuben.net – Regionalt brukerstyrt senter for Nord-Norge.

Noen anbefalte blogger, f eks:

Sigrun Tømmerås sin blogg.

Kommunepsykolog Birgit Vallas blogg.

Norsk forening for psykisk helsearbeids blogg.

Samleblogg psykisk helse.

Egne blogger:

http://sivhelenrydheim.blogspot.com/

https://sivryd.wordpress.com/

http://endringer.blogspot.com/

Bloggbidrag på Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse sin blogg.

Noen artikler jeg har fått publisert enten sammen med andre eller alene:

Tenk hvis… noen betraktninger om psykoseerfaringer. DIALOG nr 4/2011.

Hva er godt psykisk helsearbeid? Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr 2/2011

En lyttende tilnærming til psykosen. DIALOG nr 1/2011

Om boka «Kjærligheten spør ikke, den bare er» og et utdrag fra den.

Hvis noen ønsker å låne den, kan den bestilles på flere bibliotek, blant annet fra Erfaringskompetanse.no sitt bibliotek. bibliotek@erfaringskompetanse.no                            Er det noen som ønsker å kjøpe den, så koster den kr 150 pluss porto, og bestilles direkte fra meg: sivryd@live.no

Foredrag som ligger på YouTube. «Kan psykose være drøm i våken tilstand«, hvor du også finner andre foredrag fra Hvite Ørn.

Om Siv H Rydheim

Skribent: http://sivhelenrydheim.blogspot.com/( nov 2008), https://sivryd.wordpress.com/ (juli 2010), http://endringer.blogspot.com/ (des. 2010) https://traumeinfo.wordpress.com/ (feb. 2015)
Dette innlegget ble publisert i amaliedagene, bipolar, erfaringsformidler, erfaringskunnskap, Gro Hillestad Thune, hege orefellen, mad pride irland, mette ellingsdalen, perfeksjonist og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar